Moga sepanjang pengembaraan, rohani mewangi..

Monday, March 3, 2014

Travelog Turki#18: Kelas 405


7 Julai 2011…
PENSIL ARANG
            Pagi itu aku menguruskan borang pendaftaran di pejabat Kementerian Pelajaran di bandar Cağaloğlu.Alhamdulilah segala urusan biasasiswa selesai.Pagi tak beransur lagi, aku singgah ke Baturay Kırtasiye (alat tulis Baturay) di Jalan 30/3 Cağaloğlu. Aku membeli 2 buah buku nota serta sebuah buku lukisan mini.Kesemuanya berharga 10TL sahaja termasuk sebatang pen hitam.
            Dalam menanti sang mentari tegak dikepalaku, aku duduk di kerusi di antara Masjid Biru dan Haghia Sofia, memulakan lukisanku yang pertama. Melukis denan pensil arang, hadiah dari sang sahabat. Ia berkisar tentang seorang ayah yang sedang menyuapkan anaknya makanan tanpa ibunya di sisi mereka.Tetarik dengan gelagat ayah tersebut yang tidak kekok membawa watak seorang ibu pada anak sekitar 1 tahun begitu.Leka aku menari narikan pensil arang. Pertama kali mengunakannya kaedah seni ini. Mencuba sesuatu yang berbeza meraikan sebuah rahmat untuk dikongsikan dengan yang lain, Selain menggunakan mesin hitam kamera.
KELAS 405
 Namaku tersenarai di papan kenyataan sebagai seorang pelajar kelas 405.Cukup tinggi, 5 tingkat termasuk ground floornya.Tiba sahaja di kelas, aku diperhatikan oleh mata-mata dari susuk tubuh orang Barat. Terasa amat asing. Kebiasaan suasana baru. Tapi masih ada sesuatu yang lain, hingga mata itu terlihat begitu sekali.
Pengenalan demi pengenalan diri dipersembahkan.Lalu, aku mendapat tahu mereka datang dari pelbagai sudut dunia. Tanah Eropah, Rusia serta Arab.Dalam kalangan kami ada 5 orang muslim termasuklah Ibrahim,Muhyieddin dan Osama datang dari Lubnan, manakala Amina dan Samiya dari Algeria.
Proses pentarbiyahanku semakin terasa. Mulanya aku merasa amat kerdil, tegar memakai tudung sendirian. Barangkali itu yang dimaksudkan oleh pandangan mata tadi?, mereka buat aku rasa sedikit gundah.Tetapi,semakin aku kaut ruang keselesaan, semakin aku merasakan kehadiran roh pendokong Islam dari kalangan mata mereka. Ianya datang dari 2 orang anak muda Lubnan itu.Mereka berdua punya akhlak yang bagus dari awal persembahan diri mereka.
Aku tidak berdiri sendiri, punya mereka yang muslim mendokong sama agama yang suci ini. Mereka anugerah dari Allah buat aku, betapa aku belum mampu berdiri sendiri. Lalu didatangkan mereka sebagai teman perjuangan. Alhamdulillah kelegaanku beransur datang, kekuatan berjemaah ini anugerah Tuhan, agar aku istiqamah dengan ketegaran ini.
”Ya Allah berikanku kekuatan mempelajari bahasa bumi Al-Fateh ini dan kekuatan untukku tegak berdiri mempratikkan keislamanku di mana sahaja”,  hatiku memohon.Sesi taaruf dimulakan terlebih dahulu, seterusnya pengenalan huruf-huruf Turki dan beberapa ayat-ayat yang ringkas.


"My Lord show me right from wrong
Give me light make me strong
I know the road is long
Make me strong
Sometimes it just gets too much
I feel that I've lost touch
I know the road is long, Make me strong” 

 ( Sami Yusuf )

0 diskusi:

Post a Comment

Pengembara

Minum Kopi

Powered by Blogger.