Moga sepanjang pengembaraan, rohani mewangi..

Tuesday, March 4, 2014

Travelog Turki#19: Saya dari Malaysia

7 Julai 2011...
Seperti biasa, permulaan pertemuan pasti dimulakan dengan sesi pengenalan. Cikgu Havier mengajar beberapa ayat mudah untuk diaplikasikan dalam sesi pengenalan pada hari pertama sesi pembelajaran. Proses mengikat hati terhadap rakan sekelas dan mengikat jiwa terhadap ilmu dititikberatkan oleh guru kami. Cikgu Havier menggunakan dialog yang sama di antara perbualan guru dan kami semua.
     Bermula dengan guru dan semua pelajarnya, kemudian antara pelajar dan pelajar yang lain. Yang menariknya, sesi itu dilangsungkan hingga hampir berakhir sesi pembelajaran minggu pertama. Hingga kemesraan mula timbul melalui kaedah ini, ditambah pula dialog-dialog ringkas yang boleh digunakan saban hari.
     Setiap kali Isnin tiba pula, guru Havier akan melakukan sesi perbulaan bersama kami tentang perkara yang kami lakukan pada hujung minggu. Setiap seorang daripada kami akan bercerita perihal aktiviti hujung minggu masing-masing. Selain menggalakkan para pelajarnya menguasai bahasa ibundanya melalui pertuturan, sesi itu turut membuka ruang ilmu baru akan perkongsian tentang pengalaman-pengalaman yang digarap daripada kisah diantara pelajar.
Merhaba (Hai!)
Merhaba (Hai!)
Benım adım Javier. Sizin adınız ne? (Nama saya Havier. Siapa nama kamu?)
Benım adım Mar Nilam. Memnun oldum. (Nama saya Mar Nilam. Gembira bertemu kamu)
Ben de memnun oldum. Nasilsiniz? ( Saya juga gembira bertemu dengan kamu. Apa khabar?)
İyiyim, teşekkür ederim. Siz nasilsiniz?(Baik, terima kasih. Kamu apa khabar?)
Ben de iyiyim, teşekkür. Nereden gelıyorusunuz?( Saya juga baik, terima kasih. Kamu datang dari mana?)
Ben Malezıyadan geliyorum. Sen nereden geliyorusunuz?( Saya datang dari Malaysia. Kamu datang dari mana?)
Ben Ukraıynedan geliyorum. Hoşcakal. ( Saya datang dari Ukraine. Bye-bye.)

Güle güle. (Bye-bye).

0 diskusi:

Post a Comment

Pengembara

Minum Kopi

Powered by Blogger.