Moga sepanjang pengembaraan, rohani mewangi..

Friday, June 12, 2015

Travelog Jogjakarta #4 : Paparan PDF


Sempat saya memuat turun beberapa jurnal dan tesis terkait Jogjakarta. Tips, mecari maklumat di internet itu baiknya dengan kata kunci dan hujungnya punya ‘PDF’, kebiasaaannya maklumat yang jelas dan bagus dipaparkan dalam bentuk PDF, dari banyak buku akademik, kajian, dan sumber terpercaya. Dan saya lebih menyukai buku, boleh merasa semangatnya pada pegangan buku. Tapi tiada buku yang diusahakan untuk dibeli, maka PDF jadi pilihan kali ini disamping buku yang dibaca Aimi. Itu kesempatan yang saya ambil. Berharap kepala terisi maklumat soal kota itu. 

Sungguh saya tidak bersiap sedia dengan membekali diri dengan beberapa maklumat pun. Pekerjaan saya adalah adalah trip organizer. Mengatur kerjaan sekitar urusan lawatan, trip, perbincangan, pertemuan dan lain-lain di luar negara. Tetapi tidak kali ini, boleh dikatakan kesemuanya dibawah pengurusan teman-teman pengembaraan aku. Bersalah. Tugas di turki seminggu lalu dijadikan alasan. Kebiasannya juga saya pasti menyesal tidak membaca dahulu sebelum mengembara. Tidak ada bekalan di kepala, tidak ada persoalan dan info yang boleh merancakkan lagi pengembaraan fikiran. Jadi lelah fizikal dan kepala berat tak tercapai jawapan. Penat. Jadi harus saya membaca atau paling tidak bawa bahan bacaan.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Travelogku mencatit lagi, nota ringkas dari bacaanku pada paparan skirn Samsungku.

6 Feb.

READING
INFORMASI UMUM 
PROVINSI DAERAH ISTIMEWA YOGYAKARTA

  1. Yogya sebuah kerajaan sendiri, sebelum Indonesia merdeka –daerah Swapraja, kesultanan Ngayogyakarta kurun ke-18 dan Kadipaten Pakualaman pada kurun ke 19
  2. Lepas merdeka, menyatakan kepada Presiden Indonesia untuk jadi wilayah dibawahnya -1940-an
  3. Posisi
  • Di pulau Jawa
  • 110 km garis pantai
  • Utara-Gunung Merapi-antara gunung teraktif di dunia
  • 3.185, 80 km2
  • 0.15 % luas Indonesia
  • Sungai Progo di Barat, gunung Merapi di Utara dan Sungai Opak di Timur
  • Ibu kota – Kota Yogyakarta
  • 600 meter dari Jakarta 

  • Jiran, Semerang – Jawa Tengah, Surabaya – Jawa Timur

0 diskusi:

Post a Comment

Pengembara

Minum Kopi

Powered by Blogger.