Moga sepanjang pengembaraan, rohani mewangi..

Sunday, April 10, 2016

Travelog Bintang 28 #3: Tamrin

Tamrin. Tempat penyucian jiwa yang degil. Berjanji-janji mahu berjuang menkhilafahkan negara. Kerana itu, kembali dan kembali yang lebih dari 10 kali. Ataupun kembali ini jadi salah satu perjuangan sebenarnya.  Yang tugas luar tak tergalas, mungkin ini dengan menjadi sebahagian dari tamrin; program membangun jiwa para pejuang. 

Tamrin. Program tarbiyah yang mana sesi-sesi didikan  selalu memukul jiwa yang kering menjadi basah. Menghentak mental yang tandus ilmu jadi ligat menggilai ilmu.  Mengembara ke tamrin ini, selalu menjadi sebuah jihad yang dinanti-nanti. Tamrin bagaikan tempat lahir seorang pejuang. Setelah banyak emmbuat khilaf dan jiwa ketandusan tarbiyah, para pejuang kembali ke sini mengembalikan fitrah perjuangannya. 

Tamrin. Ia memiliki sesi taaruf yang menyelidik diri sendiri, muhasabah yang tak lama tapi menyentuh panjang seluruh kehidupan sejak lahir. Suatu ketika dahulu, sesi ini yang mematahkan kedegilan dalam diri dalam menghayati nilai sejarah dan sirah.  2011, tahun permulaan di mana buku-buku sejarah menjadi kegilaan dan travelog jadi obsesi. Lalu, dengan ini semua, saya mulai faham, bahawa pengembaraan takkan lebih bermakna tanpa ilmu sejarah. Bukan hanya pada ilmu geografi dan falak. 

Tamrin. Pejuang tak mengenal rantai-rantai perjuangannya sebelum ini tanpa ilmu sirah dan sejarah. Apa ertinya perjuangan tanpa mengetahui sejarah perjuangan itu sendiri. Isu terkini pula menjadi satu lagi bab yang perlu dihadam oleh setiap perjuang, masakan tahu rentak perjuangan mendatang tanpa mengetahui masalah persekitaran yang sedang berlangsung. 

Tamrin. Bermusafir ke tamrin menghimpun banyak kesal dan cita yang belum tertunai, Menghayati bait-bait baiah yang pernah berlangsung sendiri antara diri dengan Tuhan.  Walau banyak mana melangkah ke tamrin, harus perbanyak alasan perlu menangkis cabaran. Lalu melangkah pergi mencedok ilmu, menemukan banyak sahabat-sahabat contoh,  Timgkatkan semangat dan kembali bersih sang jiwa pejuang,

0 diskusi:

Post a Comment

Pengembara

Minum Kopi

Powered by Blogger.