Moga sepanjang pengembaraan, rohani mewangi..

Friday, April 8, 2016

Travelog Bintang 28 #2: Delegasi USIM ke Turki

14-20 Febuari 2016 yang lalu, group terakhir iuntuk pengembaraan ke Turki. Tiada lagi group yang mendatang. Cukup. Benar kata adik, smeakin besar perniagaan, semakin besar risiko. Telah banyak menyusahkan orang atas risiko dan krisis ekonomi dek tangan kotor sendiri. 

Tapi, group USIM ini menggugah keputusan untuk berhenti dari melakukan perniagaan travel ini. Seminggu bagaikan sebulan bersama mereka. Mereka adalah 28 orang pelajar dan pengajar dari kursus Multimedia dan Quran di Fakulti Quran dan Sunnah USIM. Ragam mereka banyak multimedianya dari Quran. Terbahak-bahak ketawa, riuh-rendah berborak tak ingat negara, bahagia amat. 

Tapi, dalam hati mereka, Ada jiwa Quran yang amat dicemburui. Kerana itu, terasa keberkahan ketika mengembara bersama mereka. Yang tak cukup, malah menjadi cukup. Rezeki kewangan, makanan dan minuman banyak sekali hingga akhir pertemuan. 

Yang merapatkan kami kerana ukhuwah mereka yang bersulamkan iman. Geram yang berpada, maaf yang dipercepatkan, dan sayang antara insan.  Group USIM, group pelajar paling indah dalam kenangan. Penambahan sahabat-sahabat yang penuh ilmu dunia dan akhirat di dada, Begitu juga, penambahan ilmu yang banyak tika berdampingan  dengan program-program akademik di Turki. 

Belum ada sebelum ini, trip pelajar yang melakasanakan tiga hari program akademik dan berpuasa dari berkeliling Istanbul hingga akhir program, Bersungguh-sungguh mereka menyebarkan ilmu penyampaian dakwah secara multimedia. Kemudian, mereka meraikan kejayaan penganjuran program tersebut dengan mengembara keliling Istanbul pada dua hari yang berbaki. Rasanya tidak cukup jika dua hari saja diperuntukkan buat keliling Istanbul. Allah Maha Pengkabul doa dan Pemberi keberkatan, cukup dan nikmat sekali dua hari itu, dalam senyum berpanjangan dan perjalaanan yang amat memuaskan. Diri merasa keseimbangan pada hak fizikal dan rohani, Mewangi.

MasyAllah, ia trip kesayangan yang membuat fikiran menimbangkan keputusan kembali, Mungkin Allah mahukan trip ilmiah sebegini diteruskan lagi, Sekalipun mahu berhenti, ia bukan berhenti. Tetapi berehat lalu kembali semula dengan penuh semangat. 

Sempat mengambil  berkat di makam sang penerus dakwah Rasulullah saw di bumi Konstantinopel; Sang Abu Ayub Al Ansari sambil menikmati panorama Tanduk Emas. Iaitu di mana peristiwa ajaib, 70 buah kapal sang sultan Al Fateh berlabuh setelah merintangan hamparan berbukit dengan tempoh satu malam sahaja. Berlari ke Sultanahmet, menyaksikan Hagia Sophia yang bersejarah beribu tahun dan menjadi tetamu  Istana Topkapi yang sederhana kehidupan dirajanya, Menyapa sultan demi sultan dari perkarangan Masjid Suleymaniye, Masjid Sehzade, Masjid Sultan Ahmet, Masjid Beyazit II dan Masjid Fatih. Walaupun kawasan makan sedang memulih, rindu tetap berbalas dengan memandang dari jauh buat sang Sultan Muhammad Al Fatih dan Sultan Abdul Hamid II. 

Pengembaraan ini turut menambah keberanian menongkah tanah tinggi, menambah erat silaturahim dan ukhuwah, menambah pengetahuan kehidupan berbudaya bukan Melayu dan bukan bertanahkan Asia, Terlalu  banyak mahu dinukilkan di sini. Mioga tak lupa pada kenangan, tapi terus mewangi nilainya sepanjang usia.

Moga, perniagaan travel ini mampu menyumbangkan sesuatu kepada perjuangan dunia dakwah. Moga semua pengembara menjadi penerus dakwah baginda Rasulullah saw hingga ke para sultan sepertimana Sultan-sultan Uthmaniyyah di Turki. 


  2 comments:

  1. Assalamualaikum,, boley x saya nak tanye pasal program ke turki yang dianjurkan oleh usim pada blan 6 yg lepas.. Dngan siapa saya boley berhubung utk memudhkan sesi prtanyaan?

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum,, boley x saya nak tanye pasal program ke turki yang dianjurkan oleh usim pada blan 6 yg lepas.. Dngan siapa saya boley berhubung utk memudhkan sesi prtanyaan?

    ReplyDelete

Pengembara

Minum Kopi

Powered by Blogger.