Moga sepanjang pengembaraan, rohani mewangi..

Wednesday, April 13, 2016

Travelog Bintang 28 #4: Maharani

Aini, Yang, Jawahir, Haezah dan Tang berkumpul di Johor Bahru bagi meraikan seorang sahabat yang berwalimah di bandar Maharani. Tang orang Johor, Haezah pula pelajar master Kelantan yang mengaji di UTM Skudai. Sahabat Jawahir pula orang Pahang yang bermastautin di Pasir Gudang, merupakan ahli kimia yang berkisar tentang pembajaan pokok sawit. Petang itu, mereka bertiga menjemput dua ustazah yang transit di bumi Senai, Johor Bahru.  Ustazah Yang dan Aini, dua sahabat yang terbang dari Sarawak ke Johor Bahru sebelum pulang ke kampung masing-masing di Nogori dan Kelantan; dek kerana cuti sekolah penggal Mac ini. 

Setelah masing-masing tidak berada di bawah sanjungan UTM, dan memiliki urusan kerja dan belajar yang berbeza, pasti kami perlu mengada-adakan waktu khusus untuk bertemu lagi. Alhamdulillah, setelah dua tahun lebih tidak bertemu, walimah Linda menjadi alasan untuk kami sama-sama bertemu di JB semula dan mengembara bersama ke Maharani. 

Harusnya, bermalam di rumah Tang di daerah Pontian setelah menyambut mereka di Johor Bahru. Namun, Jawahir perlu istirehat dan perlukan tempat berbaring yang lebih dekat. Kereta Tang pula merajuk dan segan pula mereka mahu bermalam di Pontian kerana rumah Tang hari itu menyantuni adik-beradiknya yang ramai pulang ke kampung, sebagai persediaan walimah kakak Tang yang mendatang. 

Tang berkeputusan menaiki bas ke UTM dan meminta bantuan Jawahir yang separuh hari bekerja kerana tidak sihat itu, membawa Tang ke Lapangan Terbang Senai. Kami bermalam di bilik Haezah di UTM. MasyAllah, sesungguh Allah Maha Hebat merancang. Cuma mereka berlima tanpa orang lain berbalas khabar dan pelbagai cerita. Rancak yang pelbagai hingga lewat pagi. 

Sebagai ganti, mereka menziarahi rumah Tang untuk menyantuni emak Tang. Itu rumah yang sudah berapa kali mereka kunjungi ketika mereka sama-sama mendapat tarbiyah di bumi Johor. Kopi kampung cap pokok dihidangkan bersama beberapa potong kuih lapis. Oh ada nurget-nurget moden dan beberapa potong kek Sarawak dari ustazah Aini.

Berangkat kami ke Maharani. lagi Sesat dan perjalanan memakan petrol yang banyak. Tersasar jauh ke sempadan daerah Ledang. Cuaca panas dan terik pula mmenghangat dan menghauskan mereka. Tapi, mereka semua memiliki jiwa besar yang pemaaf, belajar dari kesilapan, hargai hikmah sesat, penuh kesabaran dan positif. Kami tiba di halaman majlis walimah dengan senyum puas. 

Bertuah sang pengembara yang memiliki teman kembara yang sebegini. Yang sesat terlihat positif, mereka memandang banyak sisi Muar yang tak terpandang sebelum ini. Ceruk desa demi desa, ladang sawit bertanah gambut, jalan kampung yang bertar ke tanah merah, rumah kayu tradisional Muar hingga ke rumah moden, dan semua itu warna-warni perjalanan mereka. Rezeki Allah berikan sebegini indah. 

Terima kasih sahabat-sahabat yang sudiberetemu dan mengembara di Johor. Sahabat yang baik tidak mengatakan dirinya tidak mempunyai waktu bertemu, tetapi berusaha mengadakan waktu bertemu, sekalipun dalam doa. 
Toleransi. 
Teman kembara yang menjaga hubungan sama Allah serta manusia, 
pasti pengembaraannya menjadi baik. 

Travelmate | Febuari 2016


0 diskusi:

Post a Comment

Pengembara

Minum Kopi

Powered by Blogger.