Moga sepanjang pengembaraan, rohani mewangi..

Monday, March 18, 2013

Travelog Turki#12: Doa-doa Ringkas


DOA-DOA WARGA TURKI
30 Jun 2011..
            Jam menghampiri 12 malam. Para tetamu Masjid Biru memulskan langkah beredar. Kami mengucapkan selamat tinggal kepada para tetamu yang menyapa kami tidak jemu. Mereka membalas ucapan kami dengan doa-doa ringkas. Aku jadi kelu itu seperkara, kerna tidak memahami bahasa mereka. Tetapi halnya, bicara mereka itu seperti beberapa untaian doa. Beberapa kalimah ‘Allah’ terdengar di pertengahan bicara, bagaikan doa. Ia ianya doa. Terlalu banyak bicara sebegitu, hingga aku jadi faham bahawa mereka memanjatkan doa buat aku dan teman. Begitu juga buat mereka yang lain sesama mereka.
Menjadi budaya di sini? Hari demi hari, iya pengucapan doa itu budaya mereka. Doa-doa ringkas yang mengharukan hati-hati tiap kali bertemu, bersalaman atau menamatkan pertemuan.Mereka sentiasa dipenuhi dengan kebahagiaandan kesihatan yang baik sepanjang hari kerana keberkatan doa-doa dari hati yang lain.Doa dipanjatkan tanpa syarat. Syarat hubungan darah, kaum dan bangsa itu ditolak tepi. Soalnya persaudaraan sesame islam, harus saling mendoakan keranaNya.
Baik ketika meninggalkan seseorang, ucapan pada kebiasaannya adalah seperti”Allah Razı Olsun”(Moga Allah Berkatimu).Manakala apabila seeorang telah tamat berdoa, ucapan”Allah Kabul etsin”(Moga Allah Mengabuli Doamu)pula, selalu disampaikan. Bagi  ucapan, “Allah Kolaylık Versin”(Moga Allah Berikan Kemudahan kepada kamu), ia adalah doa kepada seseorang agar diberikan kemudahan.Sebagai contoh, aku bertemu sedang menuju ke sesuatu destinasi, di sepanjang perjalanan bertemu beberapa orang yang sedang menyapu sampah, mengangkat barang, membersihkan cermin kedai, mengilat kasut dan sebagainya, maka aku boleh mengucapakn ucapan sedemikan tersebut. Boleh jadi sebahagian mereka akan mengembalikan ucapan yang sama, menghadiahkan doa yang lain atau membalasnya dengan berterima kasih atas ucapan tersebut.
Sebagai tanda penghargaan kepada seseorang yang memasakkan sesuatu makananpula,”Eline Sağlık”(Tangan Kamu Membawa Kesihatan) diucapkan. Manakala ucapan buat seseorang yang memberikan hadiah atau melakukan kebaikan kepada kita,”Kesene Bereket Olsun”(Barakah Dalam Poket Kamu) selalu diucapkan. Allah Akbar, sungguh mulia milik hati yang sentiasa mendoakan. Inikan pula, ”Günaydın, Iyi Günler, Iyi Akşamlar dan Iyi Geceler” (Selamat Pagi, Hari yang baik-baik, Selamat Petang dan Selamat Malam), memang sentiasa bermain di bibir mereka.

DOA DARI DORMMATE
Di pertengahan pengajian bahasa Turki…
Asrama yang aku diami, dipenuhi oleh ramai pelajar yang mengulangi pelajaran atau melaksanakan pratikal walaupun tika itu cuti musim panas sedang berlangsung. Ada lima orang teman Turkish dari pelbagai universiti bersama aku dalam satu dorm.Ada di antara mereka berupaya berbahasa Inggeris dengan sangat baik, sedikit dan ada pula tidak langsung. Semua itu rona budi bahasa dalam perbualan. Dengan bahasa dari hati, insyaAllah segala bahasa apa pun, bakal difahami walaupun lewat tiba waktunya

“Aku bukan dari bidang bahasa, tetapi matematik”, selalu mejadi alasan aku yang lambat menyerap kombinasi-kompinasi ayat dalam bahasa Turki. Bahasa Inggeris sahaja aku ambil masa yang lama. Umurku kira-kira 22 tahun begitu, aku mula memahami rentak berbahasa Inggeris. Perkitaran itu begitu lama, kerana tidak ada minat berbahasa, dan subjek bahasa itu adalah subjek paling ‘membunuh’ dalam keseluruhan persembahan pelajaran aku di peringkat menegah dan rendah. Namun itu semua adalah peristiwa lalu, yang punya erti yang berat kini. Erti yang membina. Lallu aku sedaya upaya juga menepis segala alasan untuk berbahasa Turki juga.
Kerap kali aku menerima ucapan ini. Ucapan, ”iyi derslar”(moga pembelajaran yang baik-baik). Dari hati yang selalu berat ke kelas, lonjakan semangat terus menerpa.Anjakan paradigm. Boleh dikatakan begitu. Ucapan dari seorang saja sudah bawa aroma bunga dalam hati ini, apatah lagi semua teman dorm turut beri ucapan sebegitu. Berbunga-bunga hari-hari itu. Ucapan-ucapan doa, jadi tiupan semangat.


“HATI-HATI”
Di pertengahan 2010…
“Kak, bawa pelan-pelan ya.”, kata aku dari belakang.
Tunggangan tidak kurang pun lajunya. Ngeri. Trauma dari kemalangan yang lalu. Berderau rasanya. Penakut pun iya.
“Awak ni, cakaplah “hati-hati”, kanlebih baik”, jawab dia.
Akak pernah baca satu kisah dalam majalah Solusi, dua orang anak memanjat satu pokok. Emak mereka dari bukaan tingkap menjerit kepada anaknya, “pelan-pelan nanti jatuh”. Seorang lagi anaknya menyambut kata ayahnya, “hati-hati”. Anak yang dijerit oleh emaknya yang jatuh.”
Aku senyap. Hanyut dalam kelajuan tunggangan yang sama juga.
“Kerana anak pertama terlalu memikirkan soal “jatuh”, hingga jatuh benar dia. Manakala anak kedua itu memikirkan soal “hati-hati”. Sesebuah ucapan itu sesungguhnya memainkan peranan yang besar dan punya pengaruh yang besar.”
.Benar kata-kata itu. Hingga kini, nasihat itu aku suka. Pengajaran sampingan dari madarasah UTM. “Hati-hati” jadi ingatan kepada penunggang atau pemandu. Sekecil apa pun ucapan dari seseorang itu, boleh jadi pemangkin kepada sesuatu. Ini keesadaran, bahawa mereka sedang memandu mahupun menunggang. Kelembutan Melayu dalam budi bahasanya, banyak perkataan yang terkait dengan “Hati”.
Doa untukmu dariku, doaku untukmu jua, moga hatimu sejahtera, begitu juga hatiku.

TIDAK MENSIA-SIAKAN DOA


Sekitar tahun 2008…           

Aku mengimbau beberapa pengajaran berharga sekitar tahun itu. Suatu ketika, aku duduk di dalam bas menuju ke kolej kediaman UTM Kuala Lumpur. Perjalanan dari kampus, usai sahaja tamat kuliah. Aku mendengar perbualan rakan kuliah, hampir-hampir lupa bagaimana perbualannya. Namun isinya itu yang mahu ku kongsikan.


“….macam mana persedian kau untuk examni”, kata Bulu di pertengahan perbualan mereka sambil berdiri.


Terhuyung hayang dalam bas yang penuh.


“…seperti biasa, cuma perlu masa lagi”, jawab Airil.


“…engkau boleh tu. Kita ini selalu meminta orang lain mendoakan kita untuk exam, tapi sejauh mana usaha kita ini?”

Airil senyap. Aku tidak memandang mereka tika perbualan saat yang ini. Barangkali Airil menunjukkan reaksi setuju pada wajahnya.


“…berapa ramai yang mendoakan kita dalam musim exam begini, yang kita minta didoakan pula juga ramai. Jangan kita sia-siakan doa mereka semua, kita harus berusaha sedayanya, menghargai doa mereka seiring dengan usaha kita. Kita tinggal usahakan sesuatu dan doa dari kita sendiri…”           

Betapa banyak telah aku sia-siakan doa yang lain buat aku tanpa aku sedari. Doa yang tidak aku selami maknanya. Betapa banyak doa yang tidak aku hadirkan kesungguhan selari denganya. Peringatkan aku ya Allah.


“Dan apabila kamu diberikan penghormatan dengan sesuatu ucapan hormat (seperti memberi salam), maka balaslah penghormatan itu dengan yang lebih baik daripadanya, atau balaslah dia (dengan cara yang sama). Sesungguhnya Allah sentiasa menghitung tiap-tiap sesuatu.” 

( Surah An- Nisa’: 86)

0 diskusi:

Post a Comment

Pengembara

Minum Kopi

Powered by Blogger.