Moga sepanjang pengembaraan, rohani mewangi..

Thursday, March 14, 2013

Travelog Turki#11: Ruang Hafalan Di Masjid Biru


31 Jun 2011..
Dia memimpin bacaan doa selepas mendirikan solat berjemaah.Tertusuk-tusuk hatimendengar untaian-untaian kalimah doa sahabatku. Penuh dengan jiwa doanya. Kerendahan hatinya begitu jelas tampak pada kalimahnya.Kerap sahaja aku mencuri pandangan dia dengan tangannya. Kusyuk sekali. Tadahan tangannya selari dengan kedudukan hatinya, tunduk kepalanya hampir menyentuh hujung jari jemarinya. Kali ini aku takut mahu mencuri lagi. Takut tertangkap. Tersedu-sedu aku dalam sesenyap yang mungkin.
Ya Allah betapaku bersyukur, Kau hadirkan teman musafir di sisiku, dari kalangan orang yang ku kenali, buat menemani pengembaraan rohaniku ini. Masjid Biru inilah, tempat pertama yang amat ingin sekali akuziarahi bila tiba di bumi Uthmaniyyah ini. Hari kedua pengembaraan ini, aku mencapai cita si anak kampung. Dulu pertama kalinya diahadir ke sini, aku kirimkan doa dan bisikan namaku di masjid ini. Agar aku dapat bertandang ke sini, bukan sendirian tapi bersama dengannya.Doanya makbul, SubhanaAllah. Ini anugerah berharga sekali dari Tuhan.
Masjid ini sangat indah, mendalam rasanya rohani yang tersurat kemas. KataKak Ummu,  kali pertama pengembaraannya ke sini, rasa rohani itu kurang mendampinginya. Moga kali ini, ia hadir subur hingga akhir waktu nikmatNya.Usai berdoa, aku memisahkan diri sebentar melihat-lihat keindahan masjid ini, lalu aku duduk di ruang hafalan. Ruang empat segi yang punya tingkap setinggi pintu masjid, terletak di setiap dinding hadapan masjid. Katanya, ini ruang para hafiz bersendirian meluangkan masa bagi menghafal Al Quran tika zaman pemerintahan Uthmaniyyah.
Aku berpuisi sebentar di situ, seusai mengaji beberapa ayat dari Surat CintaNya.  Sambil juga aku menunggu azan Maghrib menggegar Istanbul yang kira-kira menghampiri jam 9 malam. Dia pula, asyik benar melayani beberapa warga Turki yang tertarik dengan kehadirannya ke daerah mereka. Aku tidak mahu menggangu kemanisan siltaurahim itu. Biarkan dia leka dalam dunia rohaninya. Aku  bertemu seorang wanita. Mansura Hassan, dari bumi Kanada. Seorang muslim dari bumi seberang. Mansura sudah beberapa kali dia menziarahi bumi Istanbul kerana Islam yang terpamer semakin membesar penguasaannya. Dia menjemput aku ke Kanada, suatu hari nanti dengan izinNya, aku ingin jejak juga bumi itu.
Benar kerana cinta Allah aku bertemu dengan saudari itu, bermula dari perkenalan dengan Kak Ummu dan membiak kepada perkenalan di hati yang lain bersama cinta Yang Satu. Moga Allah membalas segala kebaikan sahabat inikepadaku malah berlipat ganda dari itu jumlahnya. Ukhuwah itu bisa berjangkit manisnya. Dari satu hati kepada hati yang lain.



SubhanAllah...
Ya Allah..
Tertusuk–tusuk hatiku
Mendengar dengan jiwa
Menghayati kerendahan hati
Doa sahabat tercinta
Bisikannya di masjid BiruMu dulu
Dimakbulkan olehMu kini
Hingga mebawaku ke sini
Duduk disampingnya
Menadah doa kepadaMu
SubhanAllah ya Rabb
Sahabat tercinta
Mendoakan untukku

Jauh sekali kurasa
Nilai-nilai iman doaku buatnya
Mendalam kurasa
Tiap-tiap doanya buatku
Makbulkanlah doanya ya Allah
Syukur yang amat, Yang Maha Agung
Ya Allah
Sahabat suci Kau hadirkan buatku
Doanya agar kuhadir disini dulu
Kini doanya kudengari di sini jua
Lindungilah perjalanan dunia dan akhiratnya
Amiin.. Amiin.. Ya Allah

8.24 pm Masjid Biru

0 diskusi:

Post a Comment

Pengembara

Minum Kopi

Powered by Blogger.