Moga sepanjang pengembaraan, rohani mewangi..

Thursday, February 13, 2014

Travelog Turki#13 : Makcik Comel dan Tasbih Coklatnya

31 Jun 2011…
            Kami perlu bertemu Mustafa Tekke (Bro Mus), kenalan kepada salah seorang ahli keluarga Kak Ummu. Dia akan membantu Kak Ummu, ke tanah Bursa untuk urusan pengajian bahasa Inggerisnya. Kami bersetuju menziarahi keluarga Tekke dalam tujuan yang sama. Maka aku turut serta. Dan ini kali kedua Kak Ummu menziarahi keluarga ini, pada kedatangannya ke Turki pada kali pertama dahulu. Keluarga ini menganggap teman ini sebagai anaknya sendiri. Bagi aku pula, ini pertama kali aku menziarahi keluarga Turki. Alhamdulillah segalanya Allah susun dengan kemas sekali, Bro Mus banyak membantu sepanjang perjalanan kami di bumi Turki.
            Sebelum kami menghampiri Hydarpaşa untuk ke Gebze, kami dibantu oleh seorang guru yang segak berkot. Cuma kelihatan sedikit kelemumur bertaburan di bahunya dan wajah yang kurang kemas persembahannya. Dia mengiringi perjalanan kami dari Otogar (stesen bas) ke Eminönü. Pengalaman baru, takut sesat maka kami turutkan. Memupuk kepercayaan kepada lelaki ini. Dengan bahasa pertuturan bak ayam dan itik, Kak Ummu yang lebih tahu bahasa Turki tidak sedap hati. Kerana guru ini sering menanyakan kami perihal duit.Aku juga merasakan ada yang tidak kena.
Tiba di Eminönü guru itu meminta wang untuk membeli tiket feri, 25TL.Keadaan yang sangat sibuk di situ menjadi alasan padanya untuk mewakili kami membeli tiket.
”Nilam, jangan!”, tegah Kak Ummu.
“Akak tengok dari kaunter tu harganya 1.75 TL je”.
Ke kita akan naik feri lain, kita beri je ya kak”, jawabku.
Aku rimas dengan ragam guru itu yang agak mendesak. Kami beri sahaja wang itu, walhal hati semakin membungkam tidak setuju. Aku memerhatikan gerak geri berlalu dari kami. Melihat akan dia bergesa-gesa melarikan diri jauh dari kami.
”Kak kita kena tipu”, kata aku dihimpit sedih.
”Itulah, akak pun tak sedap hati tadi, sejak dalambas lagi. Takpe lah, rezeki untuk dia, Allah akan gantikan dengan yang lain…”.
Aku sedih ditipu oleh seorang”guru”yang barangkalibukan. Besar nilainya 25TL tu lebih kurang RM50. Aku tidak sepatutnya mengatakan persetujuan waktu itu.Penyesalan tertambat.
”Maaf Kak Ummu, salah aku”, hatiku merasa salah.
Kami meneruskan perjalanan menaiki feri ke Hydarpaşa. Belajar membeli tiket feri sendiri. Senyap dalam dakapan ombak pujukan Allah. Tiba di stesen keretapi, khuathir keretapi akan tamatkan perkhidmatan menjelang malam, kami bergerak sedikit pantas.Menuju ke kauter dan pantas sahaja urusan tiket selesai. Bicaranya dalam bahasa Inggeris.
Termengah-mengah tanpa kata. Banyak mata menatap wajah kami. Kami faham, kami agak asing pada pandangan mereka, atau mereka menatap riak wajah kami yang tercungap-cungap. Keretapi menuju ke Gebze bakal bergerak dalam kira-kira 5 minit sahaja, masakan berjalan sahaja. Dengan tidak ada apa pengalaman lagi di stesen ini. Alhamdulillahsempat. Terima kasih ya Allah. Kelajuan nafas aku jadi surut. Kembali normal.
Aku duduk di sebelahseorang mak cik yang agak gempal tubuhnya.Melihat aksinya begitu menenangkan aku yang masih belum surut rasa sedihnya. Dia melakukan solat Maghrib dan beberapa solat sunat secara duduk. Allah, tenang sekali perbuatan solatnya. Tertib. Tangannya pula dari awal tidak terlepas dari mengulas lembut butir-butir tasbih berwarna coklat.Dalam masa yang sama, hati turut jadi tenang. Terpujuk dengan lebih kemas.
Mataku melilau menyaksikan keadaan gerabak yang semakin dipenuhi penumpang stesen demi sstesen.Sempat aku mengimbau cabaran perjalanan 3 hari yang telahku tempuh. Menggarap didikan dari Tuhan melalui orang lain buatku.Terima kasih mak cik, walaupun kita tidak berbual, reaksimu sudah cukup mengajarku erti kembali kepada Tuhan atas segala yang terjadi.


“…ingatlah, hanya dengan mengingati Allah, hati menjadi tenteram”
(Surah Ar-Ra’ad: 28)

0 diskusi:

Post a Comment

Pengembara

Minum Kopi

Powered by Blogger.