Moga sepanjang pengembaraan, rohani mewangi..

Sunday, May 24, 2015

Travelog Istanbul #1: Masjid Biru | Bahagian 2



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

-Assalamualaikum. Bintang, apakah kamu tidak kedinginan di anjung ini? Apa tidak mahu bertandang ke dalam masjidku?

+Waalaikumsalam w.r.t. Maafkan hamba, tuanku. Bukan hamba tidak sudi bertandang ke dalam, cuma hamba selesa berada di luar ini sebentar. Tidak enak rasanya, bertamu ke dalam dengan wajah berduka hamba sebegini. Cukuplah sekadar di anjung. Patutlah Si Biru tersenyum manis sekali malam ini, tuanku berada di dalam rupanya. 

-Bintang, tidak usahlah ber’hamba’ dan ber’tuanku’ denganku. Aku dan engkau adalah hamba kepada Allah. Ini rumah Allah, walaupun nama masjid ini dinamai sempena namaku Sultan Ahmad, aku lebih selesa ber’kau’ dan ber’aku’ denganmu. Lagipun engkau adalah sahabatku, dan kita bukan berada dalam urusan rasmi di Istana Topkapi kan? Apa yang engkau lakukan di sini dengan wajahmu yang tidak berkedipan seperti bintang-bintang di langit malam ini.

+Ahmad, aku cuma bintang di bumi. Boleh malap dan terang pada sekian dan sekian waktu. 

-Aku tidak menyoal tentang itu, Bintang. itu cuma kata-kata orang yang sedang sakit dari dalam. Aku tanyakan jiwamu itu, aku yang waras ini duduk di sisimu akan cuba memberi nasihat andai ia boleh membantu melunturkan kekusaman pada wajah kau. Ayuh Bintang, persilakan berkongsi denganku. Aku sudi mendengarkannya.

+Aku malu mahu menceritakannya kepada engkau, duhai sahabatku. Kalau perihal engkau sendiri pun aku sudah tidak bersemangat untuk dikongsikan dengan para tetamu. Fakta demi fakta yang sama aku ulangi saban hari. Aku tidak mahu kebosanan melanda jiwaku, aku mahu keterujaan dulu yang aku miliki tersemat setia di jiwaku. Ingatkan pertama kali dulu aku datang ke negeri ini, engkau menyambutku di masjidmu ini. Engkau lihatkan keterujaan ketika itu, apa ada kini di wajahku? Aku tidak mampu membawa keterujaan itu lagi bersamaku ketika aku mengiringi para tetamu ke seluruh pelosok kota Istanbulmu ini. Berkali-kali aku hadir ke masjid ini, bercerita perihal yang sama, setiap hari begitu. Sama setiap tetamu. Sama hingga aku tak temui semangat pada perkejaan yang aku cintai ini.

-Bintang, jadi engkau pun bosan bertemu ku di sini? Hehe. 

+Tidak begitu Ahmad, aku berbahagia bertemu. Tidak semua orang boleh bertemumu, apatah lagi duduk berdua begini, duhai sultan.

-Aku ingin sekali tahu seperti apa perihalku, yang kongsikan kepada para tetamu yang bertandang ke negeriku ini. Bintang, apa yang membuat engkau datang ke pangkuan masjidku khususnya dan bertandang ke daulahku ini amnya. Ceritakannya kepadaku.

+Rasa ingin tahu yang dalam, ia cita-citaku sejak kecil lagi untuk bermusafir ke daulahmu. Masjid ini. Masjid ini memesona indera mata dan hatiku, tertulis di sebuah foto, “Masjid Biru, Istanbul”. Ia salah satu antara foto-foto permandangan yang aku kutip tika menemani bapakku mengumpul barang-barang buangan untuk dikitar semula. Girang memotong dan menampal ke dalam buku mahupun bingkai besar. Waktu kemuncak kegembiraan bagiku adalah bulan November dan Disember. Masyarakat bandar pasti menggantikan peralatan sekolah anak-anaknya dengan yang baru, dan pejabat-pejabat metropolitan pasti membuah semua kalendar-kalender setelah tahun berganti yang baru. Lumayan banyak tangkapan foto-foto aku gunting, kumpul dalam satu kotak. Bapakku pernah menghadiahkan bingkai besar yang dia temui dalam longgokan sampah sarap, aku sematkan foto-foto landskap dan panorama itu di dalamnya. Tergantung indah dan kemas di dinding kayu rumah kami. Dari memori dan koleksi itu, aku menemukan cita-cita pengembaraanku dan fotografiku. 

- Sebenarnya, kau telah menemukan jawapannya. Lihat, muka engkau berubah, ceria. Nada gembira terlihat semasa bercerita kepadaku. Begitulah seharusnya wajahmu ditampilkan kepada para tetamu. Seceria juga penceritaan itu. Kenangan itu cuma berlaku sekali kan? Benar mustahil bagi kau untuk memenukan perasaan yang sama, ia datang cuma sekali. Tetapi, bersama-sama tetamu dan meraikan mereka juga bakal menjadi kepingan-kepingan memori baru sebenarnya, cuma engkau perlu hadirkan ikhlas, ikhlas yang tidak memudar. Maka perbaiki niat dan ikhlas itu, siram dengan warna-warni semangatmu. Memulai kerjaanmu dengan hal ini setiap pagi, sematkan bahawa kerjaanmu ini lillahi Taala. 

+Benar itu, keiklasan ini tidak aku telitikan lagi. Aku fikir mengejar impianku itu sudah cukup, Ahmad.

-Tidak cukup kan sekadar di sini? Merencana datang ke Istanbul, kemudian apa? Adakah impianmu cuma itu, Bintang? Apalagi? Apa cukup, sekadar untuk dirimu? Impianmu itu indah, tapi ia akan malap kalau cuma untuk diri engkau sendiri. Ia boleh bergelermapan seperti namamu, Bintang, jika engkau lakukannya untuk ummah. Ahah, sibuk bersama tetamu hingga tidak datang usrah bersamaku? Patutlah sudah lama tidak melihat engkau bermalam di madrasahku. Jangan-jangan engkau sudah lupa, kompleksku ini terkandung madrasah di dalamnya ya? Hehehe. Bintang, kita kan rantai perjuangan, kita juga adalah penggerak ummah. Memberilah kepada ummahmu di dunia, hakikatnya untukmu di akhirat nanti. Dalam kondisi engkau ini, aku nasihatkan engkau membuat persediaan, persediaan yang akan membuatkan diri engkau turut teruja untuk berkongsi bersama tetamu. Engkau akan bersemangat menziarahi banyak tempat, kerana persediaan itu akan membuat engkau ingin tahu lagi dan lagi. Bosan akan menjauh tertepis oleh engkau yang baru. 

+Faham.

-Jadi, gilap dirimu. Semakin hari semakin bersinar. Menyinari orang lain juga. Lakukan pembacaan. Tambah lagi pengetahuan kau dan raikan kegembiraan tetamu. Misalnya, bezakan diri engkau dengan ‘trip organizer’ yang lain. Aku tidak mahu para tetamu itu datang ke masjidku, cuma mengetahui maklumat asas tanpa memahami. Pulang tanpa apa-apa, sekadar fakta. Masjid ini dinamai sempena nama Sultan Ahmed I dan siap terbina pada tahun 1616. Juga dikenali sebagai masjid biru kerana kebiruan dinding-dinding dewan solatnya. Sekitar 20 ribu lebih kepingan jubin dengan pelbagai corak. Kubah utama ini bersaiz sekian dan sekian. Ia disokong oleh 4 tiang gergasi ini. Lihat, di bahagian kanan masjid, itu tempat khusus kepada bilal untuk melaungkan azan, ada mimbar di hadapannya, tinggi sekali. Beginilah gambaran kepada masjid Uthmaniyyah yang lain. Yang membezakan masjid ini dengan masjid yang lain adalah 6 menaranya. Inilah salah satu senibina masjid Uthmaniyyah yang terkenal hingga menjadi mercu tadi bagi Turki di mata dunia….Sama dan sama, setiap hari. Mereka boleh mendapatkan maklumat itu semua dengan membacanya dari buku-buku fakta dan buku-buku rujukan perlamcongan. Bagiku, engkau akan jadi berbeza dan tepatnya pada kata memberi dengan berkongsi cerita disebalik semua fakta itu. Benar tiada fakta makanya tiadalah penerangan bukan? 

+Bagaiamana maksudmu, Ahmad?

-Begini, kita bukan memberitahu pada erti ‘memberitahu’, tetapi memberitahu pada erti ‘menjual’. Memberitahu itu cuma mendaratkan maklumat di kepala-kepala. Cuma di situ, diam dan akan hilang. Menjual itu, terserap hingga benak kepala, terbawa dalam fikiran hingga terbenam dan tumbuh segar menjadi buah fikir dan buah zikir. Misalnya begini, aku memberikan contoh untukmu Bintang. ….dunia senibina Islam membawa masuk konsep senibina kubah dari Hagia Sophia yakni senibina Rom, kerana rekabentuk kubah adalah sangat baik dalam pengawalan lantunan bunyi. Suara imam yang memimpin solat, sorang perbualan kita, kalimat-kalimat zikir dari para ahli ibadah, dan sesi tilawah Quran di hujung masjid semua tidak bercampur aduk dan bergema di seluruh sudut masjid ini kan? Itulah keajaiban rekabentuk kubah. Namun Islam, tidak mengambil konsep oleh bukan Islam semudah itu, pasti diambil setelah pertimbangan ke atas banyak hal terlaksana. Maka kerana istimewa apa lagi rekabentuk kubah ini? Kubah gergasi ini cuma disokong oleh 4 tiang gergasi, maka kita boleh lihat keluasan yang amat pada lantainya tanpa batas tiang. Bermakna, muslimin muslimat boleh membentuk saf-saf solat lurus tanpa tiang membatasi saf. Dan lebih bermakna lagi, bahawa islam menyantuni hal-hal baik yang dibawa oleh mereka yang bukan beragama Islam, dan tidak membawa masuk pula elemen-elemen yang tidak baik. Pada siang hari pula, kaca-kaca yang ada disamping kubah gergasi ini pula menjadi platfom sinaran mentari menerangi segenap ruang masjid, bergabung khidmat bersama kaca-kaca yang ada pada tingkap masjid yang berjejeran keliling pada dinding masjid ini. 4 tiang pendokong turut diberikan simbolik tersendiri, iaitu Khalifah Arrasyidin yang empat mendokong kubah yang satu iaitu simbolik kepada baginda Rasulullah s.a.w. Sekarang engkau faham duhai sahabatku, Bintang?

-SubhanAllah, aku mengerti Ahmad. Sungguh kata-katamu memberi inspirasi. Patutlah usiamu 14 tahun bukan alasan bagimu untuk menolak warisan tampuk pemerintahan dari bapamu. Sultan termuda dalam sejarah Uthmaniyyah menjadi Sultan Turki, dan termuda juga menjadi Khalifah Islam bagi bumi ini. 

+Sudah menjadi amanah bagiku, Bintang. Engkau sendiri adalah amanah bagiku juga. Dan engkau juga punya amanah kepada diri sendiri dan ummah, raikanlah orang-orang yang hadir di keliling kita. Seperkara lagi, membaca itu jalan mendapatkan ilmu. Bagi mengekalkan rasa ingin tahumu itu, engkau pasang soalan-soalan di minda, lalu carilah jawapannya. Maka, setiap kali engkau membawa tetamu menziarahi ke sesuatu tempat, engkau pasti tidak sabar berkongsi hal yang baru hari demi hari. Sebagai contoh, anjung masjid yang kita duduk ini, mengapa arkitek Uthmaniyyah merekanya sebesar ini? Pasti ada jawapannya. Kemudian raikan tetamumu mengikut minat, bidang kerja dan padang ilmu mereka. Satu kumpulan mahasiswa datang bertandang, dalam dada mereka penuh ilmu-ilmu kejuruteraan. Persediaan engkau juga begitu, persiapkan diri dengan pengetahuan kejuruteraan. Bereti engkau tidak bicara sendiri, boleh menjadi perbincangan dua hala lagi. Sekumpulan kecil bapak-bapak dari Jawa misalnya, datang ingin tahu soal hubungan Uthmaniyyah dengan Indonesia. Maka engkau persiapkan pula maklumat-maklumat hubungan antarabangsa antara dua negara ini, aturkan pertemuan mereka bersama tokoh-tokoh tertentu. 

-Faham, Ahmad. Sungguh aku berterima kasih denganmu. Atas kesudianmu sudi memberi nasihat kepadaku.

-Sudah menjadi tanggungjawap seorang sahabat, Bintang. Menjawap permintaan nasihat dari sahabatnya. Aku berlalu dahulu. Isteriku, Kosem sedang menantiku di permakaman itu.

-Persilakan duhai sultan.






Bersambung di 
Tavelog Istanbul #1: Masjid Biru | Bahagian 3

0 diskusi:

Post a Comment

Pengembara

Minum Kopi

Powered by Blogger.