Moga sepanjang pengembaraan, rohani mewangi..

Wednesday, May 27, 2015

Travelog Jogjakarta #1 : Nuha anak Jawa berbahasa Melayu



Dua hari sebelum berangkat ke kota Jogja, saya berfikir. Apakah sudi Nuha dan keluarganya menerima kedatangan kami. Salah satu memanfaatkan pengembaraan adalah memasuki rumah warga tempatan dan kenali budaya dan sistem keluarga tersebut. Secara tidak langsung mengenali serba banyak kehidupan masyarakatnya di dalam rumah. Whatsapp.

3 Feb 2015

+ Assalamualaikum Nuha

+ Saya ada tugas di Jogja jumaat-isnin ini

+ Sambil ziarah Jogja

- Iya Tang

+ Mahu ziarah rumah Jogja jika bisa, apa bisa kami ziarah ke rumah kamu

+ ……..

- Jap saya tanyakan orang rumah saya apa ada bilik kosong

- Bila 

+ Oh Nuha, kami tinggal di hostel. 

+ Cuma mahu ziarah rumah kamu. 

+ Bagaimana kehidupan warga Jogja

+ Jumaat ini hingga Isnin

+ Boleh bertanya soal budaya Jogja

- Oh mahu ziarah?

- Boleh boleh

- Rumah saya ada kamupng tengah kota

- Boleh tu, tapi orang Jawa tak paham Bahasa melayu Tang

- Paham sikit-sikit

+ Saya Jawa tapi tak bias cakap Jawa hehehe

+ Bagaimana bias kami ziarah nuha?

- Cakap Melayu mereka cakap indon insyaAllah bias saling paham

- Pernah pergi jogja sebelumnya?

+ Belum pernah. Pertama kali.

+ InsyaAllah bisa Indonesia sedikit
- Bila sampai Jogja Tang?

- Bila nak ziarah?

- Ok sebentar saya bagi jadual kami


***2 foto printscreen di hantar kepada Nuha.


- Bererti malam ya?

- Itu Friday-Saturday HB berapa?

+ Malam juga bisa.

+ 6 hb Jumaat

- Kan kalo Jumaat malam gimana?

+ Rumah kamu dekat dengan wisata apa ya?

+ Boleh insyaAllah

- Jap

+ Ok

- Rumahku tak terlalu jauh dari via via guesthouse tapi route nya pelik sikit

- Dekat dengan Cinema Empire XXI

+ Oh begitu.

+ Baiklah

+ Apa ada ahli keluarga kamu yang bias dihubungi nanti


***contact dihantar kepada saya
***Ibu +6281….


- Ada

- Itu wahatsapp ibu saya

- Bu Ning namanya

+ Wah ibu kamu ada whatsapp ya


*** monolog, moden juga ibu nuha ada whatsapp ni


+ InsyaAllah jumaat malam Sabtu ya

- Ada Tang, ibuku orangnya santai…

- Iya Jumaat malam sabtu sahaja baik

+ InsyaAllah terima kasih banyak Nuha

+ Amat hargainya

+ Apa ada cadangan toko buku

+ Oh ya alamat kampungnya apa ya

- Ada banyak, Jogja syurganya buku

+ Benar. Mahu beli buku2 ini.

- Kampung Kepuh

+ Ok baiklah

+ Terima kasih banyak ya

+ Nanti saya whatsapp ibu kamu ya

- Oke


Perkenalkan Nuha. Atau juga dikenali sebagai Ozel. Penyepak bola antarabangsa itu wajahnya seperti Nuha, atau Nuha iras wajah sepertinya. Dia kawan saya yang bersama-sama meyantuni tetamu Nusantara di Bursa, iaitu kota pengajian Nuha di Turki. Sudah kira-kira setahun persahabatan kami mengambil sebahagian besar warna-warni pekerjaan kami. Anak muda ini lagi mengaji diperingakt ijazah dalam bidang perniagaan. Satu perkataan untuk Nuha, sopan.

Kalau bertemu sama ada di Bursa atau Istanbul, dia seboleh-bolehnya mahu berbahasa Melayu. Dan saya pula mahu berbahasa Inodnesia. Kata teman-teman Indonesia “orang Melayu kok laju sekali bicaranya dan perlu perlahan-lahan untuk faham”. Masing-masing mahu saling menyantuni. Lihat mesej whatsappnya, kelihatan Bahasa Melayunya kan? Tapi loghat Jawa juga tidak terpelas dari susun katanya. 

Paham = Faham. 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Orang Jawa membunyikan, F sebagai P.

Paris = Faris.

Pais = Fais. 

Memanggil anak-anak dengan panggilan begitu adalah biasa di banyak lapisan-lapisan kampung saya. Bapak saya sendiri, menyebut Z sebagai J. Bapak memanggil menantu keduanya dengan panggilan ‘Jam’, membuatkan abang Zam sedikit keliru. 

Jam = Zam.

Jaman = Zaman. 

Tetapi belum saya cari maklumatnya, mengapa Yogyakarta itu juga dikenali dan dipanggil sebagai Jogjakarta.



0 diskusi:

Post a Comment

Pengembara

Minum Kopi

Powered by Blogger.