Moga sepanjang pengembaraan, rohani mewangi..

Tuesday, January 26, 2016

Travelog Jejak Masjid UK #12: Solat Pertama

| WOKING & READING

Kami segera berangkat ke stesen petrol kedua. Alhamdulillah, ada simcard yang cuma kurang satu pound harganya. Tetapi saya memerlukan bantuan untuk membuat pilihan. 



-Yes sister how I can help you?


+Oh, I don’t know which simcard should I choose.

-I do not know much. But I think Orange pack is okay with 1GB free data after you put 10 pound of credit. 

+Thank you brother, I will take this pack. 

-What is your name?

+My name is Syukri.

-Alhamdulillah. Nice to meet you. Do you know any nearest mosque here? We want to pray, it seem we are almost near to Magrib. We want to make Jamak for Zohr and Asr. 

+There have a mosque here. I always do Juma pray there. 

-Only for Jumaat?

-I am not sure, because I am praying here, and go for Juma pray there. 

+It is far from here?

-Nope. But it quit difficult to reach now, because I need to explain to you clearly seem you a very new. By the way, you can pray here. I can give you box and set the place for you.

+Alhamdulillah thank you so much brother. Really appreciate it. 

-Alhamdulillah. You pay the simcard first, I will find a box for you.



Ya Allah, tak terkata indahnya permulaan perjalanan kami di sini. Bertemu dengan Muslim demi Muslim. Terima kasih banyak Bro Syukri, kamu dan rakan-rakan kamu amat banyak membantu kami. Moga Allah melancarkan segala urusan kamu di dunia dan akhirat.

Dan solat yang pertama kami lakukan dalam perjalanan di didirrikan di stesen petrol ini. Beralaskan kotak-kotak di lantai luar stesen, bertiangkan langit yang terbuka, dalam rintik-rintik hujan yang lembut menyapa, begitu juga angin yang melayarkan cinta kepada Tuhan, kami bergilir-gilir menunaikan solat. Bahagia. Bahagia sekali. 

Nikmat luar biasa. Moga sepanjang perjalanan, rohani mewangi. Mewangi dari awal tiap perjalanan hingga ke akhirnya. Sebelum memulai perjalanan, kami berbincang sebentar. Keputusan memandu kami berangkat terus ke Woking di Surrey. Negeri pertama yang harus segera kami singgah sebelum semua pekerja London berangkat pulang ke rumah masing-masing dan memenuhi banyak jalan utama. 



Saya bertemu dengan kawan Syukri di kauter stesen, dan bertanya soal jalan yang perlu diambil untuk ke Woking. Beberapa kali kami berhenti dan bertanya lagi. Simcard itu sepertinya tidak membantu dengan baik. Ada sesuatu yang belum selesai atau tidak kami fahami kaedah yang betul. Satu jam berikutnya kami Berjaya keluar dari kota London dan mengikuti papan tanda menuju ke Woking. Lega.

0 diskusi:

Post a Comment

Pengembara

Minum Kopi

Powered by Blogger.