Moga sepanjang pengembaraan, rohani mewangi..

Wednesday, January 13, 2016

Travelog Jejak Masjid UK #4: Bapak

| SANGLANG

-Pak ini ada duit sikit 

+Banyaknya 

-Takpa, Ahad kan hari jadi bapak. 

+Terima kasih, oh Ahad ni hari jadi bapak ya? 

-Haah. 

+Jaga keselamatan tu. Baik-baik. 


Bapak, orang Jawa Batu Pahat. Bapak selalu perlu diingatkan tarikh-tarikh penting 15 orang sekeluarga. Tambahan 6 orang lagi, ipar duai dan anak saudara. Saya melepaskan tangan tua berurat dawai bapak. ‘Jaga Keselamatan’ kata-kata kegemaran bapak untuk anak-anak sebelum memulakan sebuah perjalanan yang jauh walaupun sekadar pulang ke rumah masing-masing di negeri yang sama. Ringkas, bermakna untuk semua tindak-tanduk sepanjang perjalanan. 

Bapak. Bapak jugak sang petualang suatu ketika dahulu. Mengembara ke kota Singapura dan bekerja sebagai buruh. Bapak menjadi penyumbang besar pada banyak pembangunan flat-flat lama yang kini diulit sejarah. Sejarah bapak juga telah tercipta di daerah asing itu, menemukan jodohnya dengan emak. Dan, daerah itu tidak menjadi asing. Kampong kedua saya. 

Saya berangkat ke pekan Sanglang. Terima kasih Maamor tolong hantarkan dengan motorsikal. Terasa lama bahu tidak menggalas beban. Oh bukan beban, tapi bekalan dan keperluan. Pecutan teksi tak sebanyak dulu. Semua orang telah banyak menggunakan khidmat kereta sendiri. Perlu menunggu sedikit waktu, dalam hujan saya menahan sebuah teksi.

0 diskusi:

Post a Comment

Pengembara

Minum Kopi

Powered by Blogger.