Moga sepanjang pengembaraan, rohani mewangi..

Thursday, January 14, 2016

Travelog Jejak Masjid UK #5: Wira & Mayang Sari

| SANGLANG
WIRA

Perbualan semakin rancak. Makcik saudara rupanya sebelah bapak, Cik Imah. Orang Parit Gantung, kelihatan muda, rupanya anak pertama saja sudah sebaya saya. Sembilan anak kesemuanya. Berborak kami berdua hingga mendekati pinggiran Bandar Pontian.


-Pak cik hantar sekejap ya akak ni kat Parit Masjid

+Boleh pakcik

-Sedare awak kan? Boleh tahu rumah kat mana kan?

_______________________________

-Pernah lalu sini ke dik?

+Pernah kak, dulu lepas SPM saya kerja kat kilang tadi tu

-Oh kilang Wearns tu. Dah tutup dah.

+Oh dah lama tutup ke kak?

-Dah 5 ke 6 tahun jugak

_______________________________

-Hah kan dah kenal sedara

+Haah pakcik. Anak muda sekarang macam saya kurang kenal sedara dah

-Betul tu. Raya taknak pergi ziarah-ziarah dah sekarang. Tak kenal sepupu, dua pupu semua.

+Akak tadi kira dua pupu bapak saya


Setuju pakcik. Teksi Wira berwarna merah hati  terus menderu ke jantung Pontian kecil. 



MAYANG SARI

Sayu meninggalkan kampung halaman telah bertandang. Mengambil segenap suara. Senyap sambil menunggu bas Mayang Sari. Jam 3.30 petang, bas dua tingkat mula berangkat perlahan-lahan meninggalkan stesen bas. Saya duduk bersebelahan dengan seorang wanita lebih kurang sebaya emak saya; makcik Rozi.



-Biasanya, makcik naik bas, makcik buat apa?

+Makcik zikir. Sampai Putrajaya dah 1000 ke 2000.

-SubhanAllah.

+Makcik tak pandai tidur dalam bas. Tapi ni dapat borak-borak. Adik buat apa?

-Kadang saya baca buku, tapi lama tak naik bas jadi baca buku dalam bas macam pening sikit.



Ada kerusi kosong di hadapan kami. Kerusi kegemaran saya, kerusi paling depan menghadap bebas panorama dari depan bas. Makcik cadangkan kepada saya untuk duduk di hadapan. Lalu saya mengambil tempat duduk hadapan. Oh makcik lapar rupanya, beg plastik makanan makcik sedang berbunyi gerak-gerinya di belakang saya. Lucu.

Dalam perjalanan, kepekaan terhadap bantuan dan anugerah semakin tinggi dari kebiasaan. Sepertinya Allah selalu hantar seseorang untuk kita. Kehadiran mereka membawa sesuatu pengajaran yang menyedarkan kita dari lena yang panjang. Alhamduliillah. Saya menulis travelog sambil leka melayani  travel mood.


0 diskusi:

Post a Comment

Pengembara

Minum Kopi

Powered by Blogger.