Moga sepanjang pengembaraan, rohani mewangi..

Friday, January 15, 2016

Travelog Jejak Masjid UK #7: Teman Kembara

| SANGLANG

Saya, Kak Fatiya bersama tiga lagi rakannya menyambut kedatangan Kak Edward dan suaminya di pintu masuk. Kak Edward memeluk erat Kak Fatiya. Setahun lalu, kami berempat mengembara bersama ke bumi Kayseri dan Istanbul di Turki dalam misi jelajah dua tokoh Uthmaniyyah iaitu Mimar Sinan dan Sultan Abdul Hamid II. 

Kami tidak dapat berborak lama, Kak Fatiya dan teman-teman perlu berangkat segera keluar dari KLIA sebelum gerabak terakhir meninggalkan landasan. Kami bertiga pula menghantar mereka ke stesen. Pelukan berbalas, doa-doa terbang ke langit, dan salam bersambut. Ada nada sendu sedang ditahan-tahan. 

Kami memerhati gerak geri Kak Fatiya hingga dia memasuki gerabak. Langsung tidak menoleh ke arah kami. Bersedih ke Kak Fatiya? Allah memilih akak untuk keperluan yang ada di Malaysia. Doakan kami ya, Kak Fatiya. Doakan kami. 

Kak Fatiya, salah seorang teman kembara kesayangan saya. Gerak hati mengatakan ingin sekali kembara lagi mengembara dengannya, bermaksud saya senang bertemankan dia semasa mengembara. Dia terlibat dalam pembangunan rohani dan fizikal saya, sepanjang kami bersama dan tidak. Ketemu lagi kak. 

Kami melangkah pergi ke arena perlepasan. Tidur dan menanti waktu penerbangan pada jam 9.30 pagi nanti. Tak sangka, Kak Edward dan Bro Ibrahim datang ke KLIA seawal ini, sedangkan boleh saja mereka bergerak pagi nanti dari rumah adiknya di Putrajaya. Ini sudah bagus sekali, pengenalan awal bagi pengembaraan kedua. 

Bro Ibrahim bekerja sebagai pegawai polis. Bukan masalah besar bagi seseorang yang bekerja dalam badan berseragam mendepani gaya pengembaraan ‘asal-boleh’ begini. Kak Edward? Seorang guru Bahasa Inggeris. Bukan juga masalah besar baginya, dari zaman kanak-kanaknya hingga kini, dia setia berkhidmat dalam persatuan pengakap. Alhamdulillah. Terima kasih ya Allah. Kalian berdua, orang-orang 40-an yang unik. Oh tahun 2016 ini, bererti sudah 50 tahun kan kalian? Sementara emak dan bapak saya bakal memasuki alam 60 tahun.

0 diskusi:

Post a Comment

Pengembara

Minum Kopi

Powered by Blogger.