Moga sepanjang pengembaraan, rohani mewangi..

Friday, April 15, 2016

Travelog Jejak Masjid UK #18: Central Oxford Mosque

| OXFORD

Bersiap diri, dan mendirikan solat Subuh di sini. Jemaah di Masjid Oxford adalah pertama yang saya saksikan di UK. Suara imam merdu sekali. Mengubat segala letih jiwa dan raga menghadam banyak perkara. Ini masjid yang tersergam indah di pinggiran kota Oxford. Saya kira dari pembacaan, kebanyakan masjid terkandung di dalam institusi pengajian tinggi antarabangsa. Walaupun tidak didirikan pada awal pembangunan universiti, tanpa disedari ia adalah sebahagian dari organ penting universiti.


-Only open for men. Friday prayer, a lot of people are coming. Downstairs is small hall. This is the bigger hall.

+How many people can occupy?

-500 peoples. Downstairs also 500, there have portions. For Jenazah prayer, many people coming. So they pray in women side. We also have conference room in downstairs.

+ What it is for?

-Community room, we decide what to do for community here.

+How about Muslim community in Oxford, do they arrive from English people as well? The native?

-Yes English people. Children are coming every week for visiting. School. 

+Oh education. Alllahu Akbar.

-Only weekand education for English people, for Muslim. English coming for La Ila ha Ila Allah. 

+They convert to Islam?

-A lot people. In my family 2. They married with my daughters.

Pembantu imam membawa kami segera turut ke tingkat bawah masjid. Beliau memohon maaf beberapa kali, kerana kelihatan tergesa-gesa. Beliau harus menyegerakan urusan di masjid ini kerana beliau mempunyai urusan kerja sebagaimana orang Inggeris lain. Imam hari ini tidak dapat hadir kerana mempunyai urusan di luar kota. 

Beliau menerangkan keberadaan ruang-ruang masjid yang ada secara ringkas. Dewan utama solat fardu, dewan soalat wanita, dapur, bilik konferen dan kelas anak-anak semuanya berada di lantai yang sama. Terima kasih imam. Selamat memulai ibadah kerja.

Hari sikit lagi bakal mencerah sepenuhnya. Namun, kami perlu segera keluar dari perkarangan masjid. Pembantu imam mahu mengunci pintu pagar bagi mengakhiri tugasnya pagi ini. Alhamdulillah rakaman video dan beberapa keeping foto telah memadai, tidak perlu kami menunggu hari siang. Kami berangkat terus ke jantung Oxford. Duhai kota ilmu yang masyur, aku datang berdampingan.


0 diskusi:

Post a Comment

Pengembara

Minum Kopi

Powered by Blogger.