Moga sepanjang pengembaraan, rohani mewangi..

Friday, April 15, 2016

Travelog Jejak Masjid UK #17: Reading

| READING

Saya teringat, di mana beberapa ketika saya berada di bandar Johor Bahru, saya terpandang beberapa kain rentang yang mempromosikan ‘Reading University’ di beberapa jalan utama. ‘Universiti Membaca’? ‘Universiti Bacaan’? ‘Apa kursus yang bakal diadakan di universiti ini?’ ‘Mengapa ‘membaca’ menjadi perkataan yang diangkat pada nama sebuah universiti?’ Lucu. Itu semua apa yang saya andaikan dalam fikiran ketika itu. Dalam proses andaian itu tidak pula saya mencari jawapannya, malah membiarkan ia pergi begitu saja.

Mendekati tarikh pengembaraan, saya mulai membuat beberapa kajian dan mengorek sebanyak maklumat yang boleh sebagai bekalan perjalanan. Kemudian, dalam sela itu saya menemukan ‘Reading’ sebagai salah satu kota di United Kingdom.

Malaysia adalah negara kedua yang menjadi pilihan Reading sebagai cawangan antarabangsanya yang baru. Cawangan tersebut terletak di Persiaran Graduan Kota Ilmu, Educity di Iskandar Puteri Johor. Nah, jawapan kepada persoalan saya tentang deretan kain rentang itu adalah kerana promosi cawangan yang baru Universiti Reading di Malaysia.

Sejak awal kurun ke 19, Reading University telah bermula sebagai cawangan kebangsaan kepada Oxford University di Reading. Kemudian mengangkat nama kotanya sendiri dan bakal menyambut ulangtahunnya ke 90 tahun pada tahun 2016. Bererti sejak tahun 1926 lagi, ia telah menjadi pencipta dan perintis, menolak sempadan akademik dan membawa perubahan sosial dalam beberapa dekad.




The Muslim centre, run by the University Muslim Society, has a site on the Whiteknights campus for daily prayer. It is a social focus for the multi-national Muslim community of students and staff, and during Ramadan it provides halal food on a daily basis.

Vegetarian and halal meals can be purchased at the University of Reading. Some halal foods are available in halls and, during Ramadan, packed meals are available.

READING UNIVERSITY
www.reading.ac.uk

0 diskusi:

Post a Comment

Pengembara

Minum Kopi

Powered by Blogger.